Thursday, May 10, 2007,1:35 PM
J'ai quitté mon pays
أغنية للجزائري الأصل انريك ماسياس
تحفة مزيكا
لو تفتكروا .. مزيكا تيتر برنامج همسة عتاب في الراديو زمان كانت متاخدة من المزيكا دي
الأغنية بتتكلم عن الغربة



<<J'ai quitté mon pays>>

J'ai quitté ma maisonMa vie
ma triste vie
Se traîne sans raison
J'ai quitté mon soleil
J'ai quitté ma mer bleue
***
Leurs souvenirs se reveillent
Bien après mon adieu
Soleil soleil de mon pays perdu
Des villes blanches que j'aimais
Des filles que j'ai jadis connues
J'ai quitté une amie
***
Je vois encore ses yeux
Ses yeux mouillés de pluie
De la pluie de l'adieu
Je revois son sourireSi près de mon visage
Il faisait resplendir
Les soirs de mon village
***
Mais du bord du bateau
Qui m'éloignait du quai
Une chaîne dans l'eau
A claqué comme un fouet
J'ai longtemps regardé
ses yeux bleus qui fouillent
La mer les a noyé dans le flot du regret

 
posted by saso | Permalink |


14 Comments:


  • At 11/5/07 21:19, Blogger sherefins

    والله انت يوم عن يوم بتخلي الواحد يعجبك بيكي وبثقافتك اكتر واكتر والله برافو عليكي

     
  • At 12/5/07 16:19, Blogger محمد عبد الغفار

    تصدقى انى اعرف الراجل ده كويس ، واول امره اعرف انه جزائرى

    ومان وانا دون الأعداديه كنت استمع له وكان له دويتو شهير جداً (شهير عشان كان بيجيبوه كتير فى التلفزيون) مع واحده اسمها مارى ماتيه

    مكنتش بفهم حاجه طبعاً بس كت بعد متسمر واردد كلامهم بعد كده ، وقت مكان الفرجه على الأغانى الأجبيه لا عيب ولا حرام

     
  • At 14/5/07 07:39, Blogger Reemo

    ياااااه الموسيقى اخدتنى لعالم تانى
    ورجعتنى لذكريات قاتت
    فاكره الموسيقى دى كويس
    بس مكنتش اعرف الاغنيه
    الاختيار رائع بجد
    تحياتى

     
  • At 18/5/07 01:19, Blogger voice of love

    مدونة جمييييييييييلة جدا

     
  • At 19/5/07 10:25, Blogger Leonardo

    موسيقى جميلة جدا ياساسو :)

    البتاعه دى أنا كنت مسجلها من برنامج بانوراما فرنسية زماااااااان
    ده تقريبا البرنامج الوحيد اللى كنت باشوف فيه إنريكو ماسياس
    كنت باحبه جدا على فكره وكنت باحس إن شكله راكب على أغنياته والمزيكا اللى بيعزفها

    شكرا على الأغنيه ياساسو أند ويلكم باك ..

     
  • At 1/6/07 01:40, Blogger الرجل الاخضر

    انا فعلا معجب بيكى ساسو فعلا موضوعاتك جديدة وتجذب الذهن ليمتثل لها دون حراك

     
  • At 15/6/07 23:38, Blogger saso

    sheref
    ميرسي :)

     
  • At 15/6/07 23:46, Blogger saso

    mohamed
    انريكي جزايري هو بس ميبانش عليه
    :P

    انا مش فاكره الدويتو ده ، انا كل اللي فاكرة عن ماسياس غنوة سلو كان بيغنيها لوحده علي المسرح بتيجي بين الشوطين في ماتشات التنس بتاعه مارتينا هنجز وشتيفي جراف الضهر بعد المدرسة

     
  • At 16/6/07 00:44, Blogger saso

    REEMOO
    heeey
    مالازم تعجبك علشان رقيقة زيك
    :)

    انا ماسمعتش الغنوة غير قريب برضة ..وافتكرت تيتر البرنامج والراديو .. وزمان

    تحياتي يا احلي ريمو

     
  • At 16/6/07 00:47, Blogger saso

    voice of love
    ميرسي جدا جداااااا
    :)

     
  • At 16/6/07 00:55, Blogger saso

    Leonardo
    leooooooooooooooooo
    مفتقداك جدا من وقت مابطلت افتح بلوجر

    انا كنت بحب بصه عينية للارض وهو بيغني كانه بيغني لنفسة
    :)

    ثانكس فور ذا ويلكومينج جرييتنج

     
  • At 16/6/07 00:56, Blogger saso

    MILL

    mill كل الشكر
    سعيدة برايك جدا

     
  • At 17/6/07 22:08, Blogger sherefins

    This comment has been removed by the author.

     
  • At 17/6/07 22:37, Blogger sherefins

    اي خدمه ونتمني ليكي المزيد ونتمني منك اكتر من كلمه شكرا والمعني في بطن الشاعر زي ما بيقولوا والشات بوكس في طلب يا ريت يتحقق:):)