Friday, January 19, 2007,10:37 PM
ابريق الشاى
كل سنة و انتم طيبين
جاية اهو بسرعة جرى ......................و اه عاوزة العب انا كمان
بس بقى كنت جايبة معاية بسكوت بالشكولاتة و شاى
عشان خاطر ابريق الشاى
اصلا كنت عاوزة اجيب اغنية انا الفرخة بس يا عينى مافيش و لا فرخة فاضية اما مقبوض عليها او حجر صحى او ف الفرن و الكتاكيت لسة حبة ع ما يفقس البيض
المهم يالا بينا عشان ابريق الشاى
اول ما سمعت اغنية ابريق الشاى افتكرت نفس مشاعر زمان ازاى الابريق كان بيصعب على و كنت باخاف عليه يقع ينكسر اكمنه كان طاير رغم ان الواحد كبر بس نفس المشاعر بتفاصيلها النونو بتركبك حتى الاطفال اللى عاوزين بسكوت بالشكولاتة و خيبة الامل لما راحوا للبقال قاللهم خدوا بفلوسكم كلها سكر شعور غريب بالفلس و الحيرة و طعم البسكوت بالشكولاتة خصوصا بيمبو عشان ماكانش فى غيره هههههه
و التعلب اللى ف ديله سبع لفات كل واحد يتخيل ازاى كان بيفسر دقايق الكلام و القرصان الشرير اللى قعد يرقص ف الاخر
ممكن تكون بتلعب ولامم لعبك حواليك و لما الاغنية تييجى ف التليفزيون تبطل لعب و تركز أوى عشان تحاول تفهم الكلام الملخبط بس بيبقى اخر شعور فى قعر كوبايتك انك عاوز تسمعها تانى و تانى يمكن تقدر تفسر كل الالغاز دى و يمكن غيرك زيي كده يهرب يستخبى عشان الاتنين اللى عاااااااااااااااااااااااااااااموا عاااااااااااااااااااااااااااموا بيصعبوا عليه أوى
سيد الملاح غناها
و انا اعرف ان اسمه ابريق الشاى و بس
كلمات الأغنية بقى
أنا أنا أنا أبريق الشاى
ايدى كده ... بوزى كده
أصب الشاى... و ارجع كده

أنا أنا أنا أبريق الشاى ايدى كده ... بوزى كده أصب الشاى... و ارجع كده
و اعرف برضه يا كتاكيت احكى حواديت
كان فى واحد اتنين تلاتة
كان فى واحد اتنين تلاتة
ويا اربعة خمسة تاتا تاتا
ويا اربعة خمسة تاتا تاتا
راحوا لعم على الحلوانى ....عايزين بسكوت بالشكولاتة
عايزين بسكوت بالشكولاتة
الحلوانى يا أطفال فكر حبة و بعدين قال
بسكوت بالشكولاتة مافيشى يمكن فى عند البقال
يمكن فى عند البقال
البقال قال اشتروا سكر
خدوا بفلوسكم كلها سكر
أحلى شئ ف الدنيا السكر حتى اسألوا ابريق الشاى
ابريق الشاى... ابريق الشاى
أنا أنا أنا أبريق الشاى
ايدى كده ... بوزى كده
أصب الشاى... و ارجع كده
و اعرف برضه يا كتاكيت احكى حواديت
....
..
....
كان يا ما كان قفطان لونه أحمر
كان يا ما كان قفطان لونه أحمر
لابساه امورة اسمها مرمر
لابساه امورة اسمها مرمر
و قطط رومى و ديك فيومى و انا و انتم قاعدين نتنأور
و انا و انتم قاعدين نتنأور
حاجة ظريفة و عال العال
حاجة ظريفة و عال العال
لكن فجأة حصل زلزال
هى هاهاهاها
زلزال.... زلزال
اتاريه الفيل أبو زلومة عمال يرقص ف الأدغال
عمال يرقص ف الأدغال
جوة الأدغال الهندية
الفيل بيغنى أغنية
و يقول أنا و انتى يا زلومتى نشبه سوا أبريق الشاى
أبريق الشاى... أبريق الشاى
أنا أنا أنا أبريق الشاى
ايدى كده ... بوزى كده , أصب الشاى... و ارجع كده
و اعرف برضه يا كتاكيت احكى حواديت
....
..
....
كان فى ف بلاد العجايب
كان فى ف بلاد العجايب
حفلة شاى لتلاتة حبايب
حفلة شاى لتلاتة حبايب
الدبة و البوبى و النملة....... و التعلب بره مالوش نايب
التعلب بره مالوش نايب
التعلب قدامهم فات و ف ديله سبع لفات
التعلب قدامهم فات و ف ديله سبع لفات
كل الحفلة قالو له يا تعلب ابعد عنا عشر ياردات
ابعد عنا عشر ياردات
تعلوبة قال :فيها لأخفيها و اقلب فناجيلها و كراسيها
و عشان أغيظكم و أجننكم راح أخبى أبريق الشاى
أبريق الشاى... أبريق الشاى
أنا أنا أنا أبريق الشاى
ايدى كده ... بوزى كده , أصب الشاى... و ارجع كده
و اعرف برضه يا كتاكيت احكى حواديت
....
..
....
كان ... ايه
فى ... ايه
واحد مزيكاتى
كان ...ايه
فى ... ايه
واحد مزيكاتى
و معاه صاحبه مألفاتى
و معاه صاحبه مألفاتى
غرقت بهم مركب
عااااااااااااااااااااااااموا عاااااااااااااااااااااااااااموا عااااااااااااااااااااااااااموا عاااااااااااااااااااااااموا
لجزيرة القرصان زناتى
لجزيرة القرصان زناتى
ا
لأتنين كانوا طول وعراض
انما قصروا من الأمراض
بقوا كده من الأمواج الصاقعة
والسمك البلطي العضاض
والسمك البلطي العضاض
القرصان قال
اقفوا كويس
أأأأأحنا كده كويس
ياله نخش عليه ونميس ونغني أبريق الشاي
الغنوة دي مش عارفها
ياله دلوقتي نألفها
طب الف
أنا أنا أنا أبريق الشاى ايدى كده ... بوزى كده , أصب الشاى... و ارجع كده و اعرف برضه يا كتاكيت احكى حواديت
أنا أنا أنا أبريق الشاى
ايدى كده ... بوزى كده
أصب الشاى... و ارجع كده
الأبريق = أزرق
الأطفال=أحمر
الحلوانى=أورانج
البقال =موف غامق
الحفلة = دهبى
التعلب = اخصر
القرصان = بنى
الاتنين = اصفر
المغنواتى= سماوى
المألفاتى = موف فاتح
اه صح حملها من هنا الصوت الفيديو

 
posted by لحظة صدق | Permalink |


15 Comments:


  • At 20/1/07 03:42, Blogger VLaD

    مبروك يا بسكويتة أول بوست ليكي على البلوج ويا رب دايما كده
    فعلا تفاصيل جميلة جدا بفتكرها كل ما اسمع الأغنية وكنت بحبها جدا...حتى مفيهاش اي أسفاف أو اي حاجة من مواضيع بابا أوبح وما شابه
    اتمنى ان تعثري على الفرخة اللي محيراكي
    سلام

     
  • At 20/1/07 13:03, Blogger شيمـــــاء

    بوسة كبيرة منى ليكى
    على البوست الجميل ده
    انا بحب الاغنية دى اوى اوى
    و بعشقها موت

    تحياتى ليكى و لكلامك الجميل

     
  • At 21/1/07 05:10, Blogger إبـراهيم ...

    الله يهديكي يا ساسو ، أنا فاكر إني دخلت هنا وقت ما كنت عاوز أعلن على مدونتي ( وأنا بعمل بوست أنا لما حبيبتي هتكبر ) عشان إنتي من الناس اللي شجعتني عليه ، بس دخلت مالاقيتش الحاجات ، مش عارف كانت مستخبية مني فيييين ؟؟؟؟؟

    بس عمومًا أنا بحب قوووووي جدًا خااااااالص أغاني الأطفال و الأطفال ، وأي حاجة بتفكرنا بأيام زمان أيام البراااااءة !!!!!!!


    شكرًا ليكي قوووووي


    مش عارف أقول لك إيه تاني ؟؟؟


    إبقي عدي على بوست ( أنا لما حبيبتي هتكبر ) ، وخااااالــــص تحيااااااتي

     
  • At 22/1/07 23:21, Anonymous Anonymous

    الله جميلة أوى أنا بحب الحاجات دى
    تعرفى الراجل ده كان بيجى عندنا المدرسة كنت بشوفه بعد ما كبر كان عنده ولاد عندنا فى المدرسة
    يلا بقى جيبلنا أغنية " أنا الفرخة و احنا الكتاكييييييييت" أكلكو ايه أكلنا فتافييت لعبكو ايه جرى و طنتييت
    توت توت أنا الفرخة و احنا الكتاكيت
    مين فيكم أشطر كتكوت اللى هايجرى و يقول توت
    توت توت أنا الكتكوت اللى هايجرى و يقول توووت ................

     
  • At 23/1/07 01:08, Blogger لحظة صدق

    اولا
    ميسى يا m g m
    الله يبارك فيك مانجيلكش ف حاجة وحشة و يجعل ايامك كلها فرحة و بهجة
    و فرخة و كتاكيت و همتك معنا يا اخى حتى نعثر على الفرخة ثم الكتاكيت كتكوتا كتكوتا و ساسو هاتلم البيض



    شيماء
    البوسة وصلت
    ميرسى جدا
    عارفة بجد الاغانى دى يمكن مافيش احلى منها عشان بتفكرنا بأيام حلوة
    انا كمان باحب الاغنية دى اوى تقريبا بيغمى على من الضحك على كلامهاو تركيباته بس لو اى اغنية تانية بتحبيها اؤمرى بس


    ابراهيم معاك

    الاعلان وصل
    اغنيتك هايلة ذوقك هايل ما شاء الله

    و عشان خاطرك هانعمل فترة مخصصة للأطفال
    بس على فكرة البوست ده مش ساسو كاتباه
    عادى يعنى كلنا واحد



    lost in the web
    يا بختكم
    عشان ماكانش بييجى عندنا
    هى بصراحة أغانى الاطفال تتحب
    و انت حافظ اهو ما شاء الله


    نداء إلى أصحاب القلوب الرحيمة و المزارع البلدى و الرومى و البيضا

    ساهموا معنا ف البحث عن الفرخة المفقودة

     
  • At 23/1/07 03:07, Anonymous Anonymous

    i love this song we beta3et 3afaf rady , we ketir ba3od 2a3`aniha plz where did u found it i want to download it

     
  • At 23/1/07 11:01, Blogger saso

    :))
    مبروووك اول بوست الحلو جدا جدا ، ولو اني مش محتاجة اقولها ليكي هنا انتي عارفة اني مبسوطة بيه أصلا
    سيبك التقديمة جميلة اوي يا بسكويتة زي كل كلامك، يلا بقي يا جميلة نكممممممل تدوير

    حبة بقي اقول كلمتين معلش
    أبراهيم..معايا
    مادام بتحب اغاني الأطفال اتطمن هنحط-ان شاء الله -حاجات كتييير هتعجبك، وهعدي علي البوست طبعا حاضر

    koukou
    u mean hum elnum i guess click here then wait for like 10 sec till find "click here"icon click and download
    :)

     
  • At 24/1/07 14:56, Anonymous Anonymous

    دى أغنية "طيرى طيرى يا عصفورة" اللى هى بولا بولا لو عارفنها

    http://rapidshare.com/files/13155256/tery.rm.html

     
  • At 25/1/07 04:29, Blogger saso

    عن اذنك يا بسكويتة هاحتل البوست حبة..دي فيها فولا فولا

    lost in the web
    ميرسي علي الأغنية ..جبتلك بقي الفيديو بتاعها نادينا والاطفالهـنــا
    لو بقي عندك عبد المنعم مدبولي
    ان انا انا
    الشمس البرتقاني عليها ليا سنة
    يبقي حلو اوي
    :)

     
  • At 26/1/07 22:50, Anonymous Anonymous

    عندى أغنية لعبد المنعم مدبولى اسمها "إش إش" لو عاوزاها قوليلى

     
  • At 26/1/07 23:49, Blogger saso

    عادي بقي يا بسكويتة انا عمال ارد في البوست بتاعك
    :)
    ميرسي عندنا اش اش ..وعندنا لي لي كو ..وتووت تووت
    همم..شفت الفيديو ولا لسه؟

     
  • At 27/1/07 01:14, Blogger لحظة صدق

    لا انا عاوزة اش اش هاتو لى اش اش
    مممممممممم
    براحتك يا ساسو البلوج بلوجك
    انا هاروح انام بقى

     
  • At 28/1/07 13:33, Anonymous Anonymous

    طيب "إش إش" اهه

    http://rapidshare.com/files/13767013/ish-ish.rm.html

    أنا بقى عاوزة تووت تووت و لى لى كو مع إنى مش عارفة ايه لى لى كو بس مايضرش هاتوها :
    سلاااااااااام

     
  • At 28/1/07 20:11, Blogger saso

    ميرسي يا جميلة علي إش إش

    آديتووت تووت

    وآدي لي لي كو مش عارفة مالها مش بتظهر
    في اللينك ليه حطيتها لوحدها اهو

    http://www.4shared.com/file/9627915/e99e0c71/___online.html

    همممم ..حلو كده؟

     
  • At 10/4/07 13:13, Anonymous Anonymous

    بصراحة الأغنيه جميلة اوي بس في حته عايز اصححها
    الأتنين كانوا طول وعراض
    انما قصروا من الأمراض
    سيد الملاح بيقول انكمشوا بفعل الامراض مش انما قصروا
    وشكراً على المجهود مرة تانية