Tuesday, January 02, 2007,9:47 PM
خٌلتي يا خٌلتي
السلام عليكم
طبعا كل سنة وأنتم طيبين ...وعقبال كل سنة والحاجات دي كلها....في أغنية جميلة قوي وهي من أغاني النضال الفلسطيني اسمها خٌلتي...اسم القصيدة الأصلية منهجية العربي بالتفكير الأغنية الأصلية غناها مطرب فلسطيني اسمه عبدالله حداد لكن في رأيي الشخصي ان لطفي بو شناق أداها بطريقة أفضل علشان كده انا هحطها بصوت لطفي بو شناق ...وهي جميلة قوي وكلامها ظريف جدا
اسمع يا سيدي
يا خٌلتي
خٌلتي يا خٌلتي يا خٌلتي
انا عربي اصيل يا خٌلتي
وباصالتي بتكمن علتي
ما اقبل الضيم بارضي
ما اقبل الضيم بعرضي
ما اقبل الضيم بملتي يا خلتي
كيف ينضحك علينا كيف ؟
وكيف يقبلها على نفسه العربي؟
وحنا النشاما رجال السيف
رجال الحق من سلالة نبي حيف على لحانا حيف
يحلقها الموس الاجنبي يا خلتي
انا كنت ارعى الغنم في البراري
واسمع اخباركم من راديو ترنزستور اخباركم شوشت افكاري
قلت اشوف بعيني واستخبر
وجيت تهت
صرت مش داري مين فيكم السيد
ومن فيكم المستر يا خلتي
انا كيف اقول يا ناقتي نخي
وانتي طول عمرك جمل المحامل
سمعت نغمة ازعجت مخي
سالت قالوا تكتيك يا جاهل
ان رخوا نشد
وان شدوا نرخي هيك انشهرنا في المحافل لازم تكون تكتكجي ابن تكتكجي ابن تكتيك يا متكتك تكتك بتتكت كل المسائل يا خلتي
كل شي فهمتوا بيك يا معود الا التكتيك كل شي فهمتوا بيك يا معود الا التكتيك
انا راجع ارعى الغنم واحكي القصة للغنم بلكي ان فهم الغنم وفهموني برجع ليك ويا معود الا التكتيك
راجع أرعى غنامتي ..يمكن استوعب أكثر
ولجل أسلمي عقلاتي راح ابيع الترنزستور
يا عالم أريد أخلص واشتري بحقه...... راديو بالسلم بيرقص بالحرب بيقرا قرآن
ويقولوا هذا تكتيك خلونا نبطل تكتيك يا معود إلا تكتك تكتك تكتيك
(طبعا عايز تسمع هتسمع من على البلوج (مؤقتا
عايز تحمل الأغنية حمل من هنا
 
posted by VLaD | Permalink |


7 Comments:


  • At 5/1/07 06:49, Blogger .:.-=- ELGaZaLy-=-.:.

    يا خٌلتي
    خٌلتي يا خٌلتي يا خٌلتي
    انا عربي اصيل يا خٌلتي
    وباصالتي بتكمن علتي
    ما اقبل الضيم بارضي
    ما اقبل الضيم بعرضي
    ما اقبل الضيم بملتي يا خلتي

    _______________________

    الله

     
  • At 7/1/07 07:34, Blogger Malk Almasria

    اتا فى كلمات مفهمتهاش لكن المجمل جميل
    عيدكم مبارك

     
  • At 8/1/07 18:36, Blogger VLaD

    الغزالي...ألف شكر ليك

     
  • At 8/1/07 18:38, Blogger VLaD

    ملك المصرية
    طبعا شكرا ليك
    بس ايه الكلام اللي انتي مش فاهمة...كنت أحب أعرف يمكن أعرف أفيديك

     
  • At 13/1/07 05:43, Blogger saso

    تعرف دلوقت وانا باسمعها علي البلوج قبل ما نشيلها ، حسيت انها حلوة اوي.. الصوت والاحساس اللي اتقالت بية والكلام اللي تقيل فعلا بس حلو اوي .. لا في الفجر الأغنية احلي كمان من اي وقت سمعتها فيه

     
  • At 19/1/07 08:48, Blogger VLaD

    ساسو
    لو خدتي بالك من الجزء اللي بيقول فيه وكيف ينضحك علينا كيف
    وكيف يقبلها على نفسه عربي
    الجزء ده بجد بيقوله بإحساس عالي قوي وقدر في نفس الوقت يوصل الأحساس بالحسرة على حال العرب عموما
    شكرا ليكي...انا كل شوية بسمعاها وبرددها معاه...وحتى أصحابي حصلهم التعب من كتر منا سمعتها

     
  • At 19/1/07 13:48, Blogger saso

    mmm
    عندك حق باسمعها تاني دلوقت ..فعلا مختلفة.. وبتوجع
    بلاش موضوع صحابك دة ..يعني هوا في حاجة من اللي بنسمعها بتعجبهم أصلا؟
    :D